Aceas CD face parte din colectiaLecturi pe intuneric a editurii Casa Radio. Ascultatorii acestui compact-disc au sansa de a valida cuvintele lui Paul Zumthor impartasind incarcatura emotionala a vocii unui mare actor roman Emil Botta: Emotiile foarte puternice provoaca emiterea vocii dar nu neaparat si a limbajului: strigatul nearticulat geamatul pur vocalizarea fara cuvinte sunt […]

Add To Cart

Emil Botta recita din Dante Alighieri la Eminescu

00

Aceas CD face parte din colectiaLecturi pe intuneric a editurii Casa Radio. Ascultatorii acestui compact-disc au sansa de a valida cuvintele lui Paul Zumthor impartasind incarcatura emotionala a vocii unui mare actor roman Emil Botta: Emotiile foarte puternice provoaca emiterea vocii dar nu neaparat si a limbajului: strigatul nearticulat geamatul pur vocalizarea fara cuvinte sunt expresia lor...

Aceas CD face parte din colectiaLecturi pe intuneric a editurii Casa Radio. Ascultatorii acestui compact-disc au sansa de a valida cuvintele lui Paul Zumthor impartasind incarcatura emotionala a vocii unui mare actor roman Emil Botta: Emotiile foarte puternice provoaca emiterea vocii dar nu neaparat si a limbajului: strigatul nearticulat geamatul pur vocalizarea fara cuvinte sunt expresia lor cea mai naturala […] explozii ale fiintei care se identifica cu propria-i voce intr-o miscare pasionata de intoarcere dincolo de pragul banalitatii vietii. Vocea lui Emil Botta ne ajuta sa trecem peste acest prag. O facem ascultand recitalul sau poetic fara de satiu si fara de seaman. De la Dante Alighieri vestitorul Renasterii la Mihai Eminescu socotit ultimul mare romantic un veritabil compendiu liric european insumand sase veacuri de poezie in care se afla cuprinsi si William Shakespeare si J.W. Goethe si Heinrich Heine si John Keats. Despre acesta din urma Emil Botta scrisese candva in Sensibilitati de provincie: Imi amintesc din fabula doar numele aceleia pe care o iubea Keats: o chema Fanny Brawne. Silabele ca un apolog pentru sport evoca un trup definitiv o frumusete senzuala si fara mister. E ca si cum gestul recunoaste conturele palpeaza forme in unitatea ei primordiala. Daca as crede intr-o fatalitate a istoriei literare intr-un oarecare determinism al sentimentelor in caracterul lor de hipnoza act inepuizabil as afirma ca viciul blond care a scuturat o viata a poetului la douazeci si cinci de ani trebuia sa se numeasca agresiv Fanny Brawne. O vom identifica oare pe Fanny si in aceasta balada saxona cu titlu galic: La Belle Dame sans Merci? Iar in Cugetarile sarmanului Dionis pagina eminesciana a lumii sonore propuse de Emil Botta vom afla ca Eminescu a stiut transfigura cu maiestrie gratia comuna a femeilor sale? Pentru un pamantean genial ca Botta moartea era intrarea intr-o noua ordine intr-o stare de inocenta si somn. Ea nu constituie un conflict si de aici plin de promisiuni cerul apologetului. Ca urmare ascultand versurile terifiante ale Infernului dantesc ne vor reveni in minte si stihurile – mult mai senine ale Purgatoriului […].

Autor: Emil Botta